עמוד הבית » אבטחת אירועי תרבות

אבטחת אירועי תרבות

אבטחת אירועי תרבות

בקיץ 1995, במהלך פסטיבל ערד, התרחש אסון באחת ההופעות; אסון אשר גבה את חייהם של 3 בני נוער אשר נמחצו למוות. לאחר האסון נפתחה חקירה בניסיון להבין את המחדל. אחד הגילויים היו שבאותו הערב לא מונה קב“ט לאירוע. 

זהו לא היה המחדל היחידי, אך ללא ספק זה הוכיח לנו שבאירועי תרבות המוניים ישנו צורך בקצין ביטחון מקצועי אשר יכין תכנית מונעת וינהל את כל האירוע על מנת למנוע פגיעה בחיי אדם. אילו היה ממונה קב“ט מקצועי לאירוע הוא היה מונע את כל שרשרת ההתרחשויות שהובילה למחדל.

על מנת שאירועי תרבות יתנהלו בצורה מסודרת, יאפשרו לכל האורחים ליהנות ולחזור הביתה בשלום, יש צורך באבטחת אירועי תרבות אשר תשמור על הסדר הציבורי.

כל מקום בו מתקיים אירוע רב משתתפים, בין אם זה אירוע תרבות כמו קונצרט בפארק או אירוע ספורט, דורש שירותי אבטחה. ישנם איומים שונים אשר עלינו להתכונן ולהיות מוכנים אליהם, אך ניתן לחלק אותם לכמה קבוצות:

איומי פח“ע – לצערנו הרב במציאות הביטחונית של מדינת ישראל ישנו חשש שגורמים עוינים ינצלו התקהלויות על מנת להוציא אל הפועל פעולות טרור.

איומים פליליים – כאשר מתקיים אירוע, בשוליו עלולות להתקיים פעילויות פליליות שונות אשר יכולות לסכן את המשתתפים וגם את הרישוי של המקום. כמו למשל מקרים של סחר בסמים ומקרי אלימות.

סדר ושליטה – כאשר ישנן התקהלויות גדולות, כפי שאנו רואים באירועי תרבות, תמיד חשוב לשמור על סדר. אנו מדברים על בקרת כניסה ושליטה על תנועת האנשים לפני, במהלך ולאחר האירוע.

איומים בטיחותיים – אירועי תרבות עלולים לחשוף את האנשים לאיומים בטיחותיים שונים, כמו למשל קצר חשמלי שיביא לשרפה ואירועים שונים בעלי אופי בטיחותי. אמנם יש אנשי מקצוע שונים הממונים על היבטים שכאלו, אך צוותי אבטחה במקרים רבים צרכים לאכוף נהלים בשטח ולהגיב במצבי קיצון.

יש לציין כי במקרים רבים אירועי תרבות מתקיימים בנוכחותם של אח“מים הדורשים גם אבטחה נקודתית, (אבטחת אישיים) על מנת להגן עליהם מפני מעריצים, מטרידים ומבקשי רעה.

מניעה ומוכנות

אבטחת אירועי תרבות תמיד שואפת למנוע מקרים קיצוניים ופגיעה בנפש. באמצעות הכנה נכונה, גם מבחינת הצוות וגם מבחינת האסטרטגיה לאבטחת האירוע ניתן למנוע את מרבית ההתרחשויות. כאשר יש תכנית עבודה וצוות מיומן אשר מקפיד על נהלים, ניתן לשמור את כל האירוע תחת שליטה ולאפשר לכולם ליהנות ולחזור לביתם בשלום. 

אך בו זמנית על הצוות להיות מוכן גם למצבי קיצון ומקרי חירום ולדעת איך לפעול בכל תרחיש על מנת לצמצם את הנזק ואת הפגיעה בנפש.

אבטחת אירועי תרבות היא עניין רציני עבור אנשי מקצוע המתמחים בנושא. היא דורשת מומחי ביטחון אשר יודעים להעריך את הסיכונים ולהכין תכנית פעולה, מאבטחים אשר יכולים לעמוד במשימה, אמצעי תקשורת וגם שיתוף פעולה מול משטרת ישראל וכוחות החירום וההצלה.

עולם הביטחון- שירותי אבטחת אירועים

אבטחת אירועי תרבות
אבטחת אירועי תרבות