אבטחת תחבורה ציבורית

אבטחת תחבורה ציבורית – היכן יש אבטחה תחבורה ציבורית?, איפה מרוויחים הכי הרבה כסף? האם קשה יותר לעבוד באבטחת תחבורה ציבורית? רבים פונים אל חברתנו בשאלות מגוונות בנוגע לעבודה באבטחה של תחבורה ציבורית ואנו ננסה לעשות עבורכם מעט סדר בתחום עיסוק זה. במידה ואתם מעוניינים לעבוד באבטחה ולא יודעים עדיין מה מתאים לכם, תרגישו חופשי לפנות אלינו בטופס בצד העמוד או בטפסים אחרים בהמשך התוכן.

סוגי אבטחה בתחבורה ציבורית

 

  1. עבודות אבטחה ברכבת ישראל (כל הארץ)
  2. עבודות אבטחה ברכבת הקלה (ירושלים בלבד)
  3. עבודות אבטחה בנתב"ג (כל אזור המרכז)
  4. עבודות אבטחה בתחנות מרכזיות (כל הארץ)

*אלו מכם שרוצים אבטחה בירושלים – עברו למאמר זה.

עבודות אבטחה ברכבת ישראל (35-45 ש"ח לשעה)

עבודת אבטחה בסיור על פסי רכבת היא אולי אחת העבודות המעניינות והנחמדות ביותר בעבודה עבור רכבת ישראל וזאת מאחר וזהו אמנם תפקיד אבטחה שמשלם היטב בדיוק כמו שאר תפקידי האבטחה ברכבת ישראל אך יש בו מעין רוגע ושקט מאחר ורוב היום הצוות יושב יחד ברכב ממוזג ונוח ומסייר בסמיכות לפסי הרכבת מבלי שמתרחשים אירועים רבים. לרכבת ישראל יש כמה עשרות רכבי סיור (4 על 4) נוחים מאוד ובהם צוותי מאבטחים שנדרשים להיות ערניים וזמינים במהלך המשמרת. רכבי סיור אלו אמונים על אבטחת פסי הרכבת ותפקידם לזהות איומים או פגיעה בפסים שיכולה לגרום לנזק או נפגעים. המשמרות בתפקידי סיור ברכבת ישראל הן 24 שעות ביממה 7 ימים בשבוע כך שניתן לעבוד יותר שעות מבעמדות אחרות בהם אין עבודה כאשר הרכבת לא פעילה.

עבודת אבטחה בכניסות לתחנות רכבת מתאפשרת למרבית המבקשים בכך, הדרישות ממאבטחי הכניסות ברכבת נמוכים יותר משאר המאבטחים שצריכים להתמודד עם איומים שונים ולכן תנאי הקבלה נוחים יותר גם לאלו שלא מחזיקים בתעודת לוחם או בשירות צבאי מושלם. כלומר, גם אם אתם לא מתאימים במדויק כדאי מאוד לנסות את מזלכם ולבחון את האפשרות לעבוד ברכבת ישראל.

עבודת אבטחה על גבי קרונות הרכבת כבר מחייבת רובאי 07 ומעלה וכושר גופני מעולה. בשונה מעמדות סטטיות או מסיורים על פסי הרכבת, המאבטחים שנוסעים על גבי הרכבת חייבים להיות מיומנים מאוד ולדעת איך להתמודד עם מגוון רחב של איומים בתנועה כאשר הם מוקפים בהמון ומוגבלים בתנועה. מאבטח חמוש ברכבת ישראל שנוסע על גבי הרכבות צריך לדעת איך להגיב במהירות במידה ויש אירוע ביטחוני על הרכבת ולכן הם עוברים אימונים מיוחדים בקרב מגע ובלוחמה כאשר יש איום במרחב מאוד קטן כאשר יש סבירות שנוסעי הרכבת יפגעו במידה ולא יפעלו כשורה. החתירה למגע והימנעות משימוש בנשק חשובה מאוד במקרים אלו.

עבודת בידוק ביטחוני בתחנות הרכבת מחייבת אמנם שירות צבאי מלא אבל אין צורך ברובאי מתקדם או בשירות כלוחם. בודק ביטחוני ברכבת ישראל אחראי לעבוד יחד עם מאבטחי תחנות הרכבת ולעבוד מול מכונות השיקוף ולבדוק מה יש למבקרים בתיקים. לעבודת הבודק הביטחוני יש חשיבות רבה מאחר וברגע שלא מזהים את האיום בכניסה לתחנת הרכבת הרי שהאיום הופך למורכב בהרבה לנטרול ועובר לאחריותם של מאבטחים שנמצאים על הקרונות אך הסיכון גדל משמעותית. ברכבת ישראל מקפידים מאוד על הבודקים הביטחוניים ועושים תרגילים תכופים כדי לוודא כשירות וערנות מצד המאבטחים והבודקים הביטחוניים.

כדי לעבוד באבטחה של רכבת ישראל תידרשו לחתום על התחייבות של שמונה חודשי עבודה ולצאת לקורס ייעודי של רכבת ישראל  אשר עליו תקבלו שכר מלא. כדי לעבור את הקורסים עליכם להגיע בריאים וכשירים וכמובן שישנם רמות שונות של הקורסים, דגשים שונים בלמידה בהתאם למשרה בה אתם צפויים לעבוד.

 

עבודות אבטחה ברכבת הקלה בירושלים (35-40 ש"ח לשעה)

עבודת אבטחה בתחנות ועל הרכבת הקלה במערב ירושלים. כלומר, מתחנות כיכר ספרא (בניין העירייה) ועד תחנת הר הרצל כיום נחשבות כסבירות וזאת מאחר והם נמצאות במרחק מה מאיומים המורכבים על הרכבת. ולמרות זאת מדובר בעבודה מורכבת ובעייתית מאחר ועל המאבטחים להיות ערניים בכל הזמן לאיומים שונים וזאת כאשר עשרות אלפי אנשים עוברים על פניהם בכל יום. בעבודה ברכבת הקלה יש מכלול איומים:

  • מחבל שבא לבצע אירוע חבלני.
  • מטען שמונח בסמיכות לנוסעי הרכבת.
  • ירי או זריקת אבנים על הרכבת.
  • קטטות ופגיעות בין הנוסעים
  • ועוד

מאבטח שעובד ברכבת הקלה בירושלים יכול להיות במשמרת ארוכה בת 10 שעות כאשר עם הזמן רמת הערנות הולכת ויורדת ועליו להמשיך ולהישאר ערני בכל זאת. ברכבת הקלה בירושלים אין הנחות, עובדים בקור ובחום בגשם וברד לצד שרב וחום אימים. מדובר בעבודה מאתגרת אך היתרון בה נובע מכך שהזמן עובר במהירות רבה מאוד ובשונה מעבודות אבטחה אחרות בעבודה ברכבת יש אחלה עובדים ושפע של אינטראקציה עם אנשים כאשר אין עין בוחנת כל תזוזה של המאבטח ויש מרחב תזוזה שמאפשר תחושה אחרת מכל עבודה אחרת.

עבודת אבטחה בתחנות ועל הרכבת הקלה במזרח ירושלים יכולה להיחשב מסוכנת יותר וזאת מאחר והרכבת עוברת בין שכונות ערביות ובסמיכות לשער שכם ולסביבות פחות סימפתיות ליהודים. מעבר לאבטחה של כוחות הביטחון שנוסעות על פסי הרכבת הקלה ובזמני איום אף מלפנים ומאחור יש גם תחנות רכבת שיש לאבטח והמאבטחים בתחנות הרכבת הקלה במזרח העיר צריכים ללבוש אפודי מגן לביטחונם האישי ולהתמודד עם זריקות אבנים ושפע של חפצים חשודים לצד איומים אמתיים כדקירות וירי.

אין ספק שאלו שבוחרים לעבוד ברכבת הקלה בירושלים עושים עבודת קודש ואף הספיקו למנוע כמה וכמה פיגועים לא קלים בכלל. האיום כיום גדול יותר מאחר וגם ילדים קטנים ונערות צעירות מהוות איום על המאבטחים שפועלים במקום וחייבים לדאוג לשלומם של נוסעי הרכבת משכונות כפסגת זאב ונווה יעקב. ולמרות זאת, יש משהו מיוחד בעבודה ברכבת הקלה ובתחושת האתגר שהמאבטח אינו ליופי ובאמת יש השלכות למעשיו וכך בעצם המאבטחים שומרים על ערנות בצורה יוצאת דופן וחווים חווית ביטחון אמיתית שלא ניתן לקבל בשום מקום אחר בארץ. אלו שאוהבים את תחושת הביטחון והאומץ הרי שזהו המקום האידאלי עבורם.

כדי לעבוד באבטחת הרכבת הקלה בירושלים יש לעבור קורס מיוחד במינו שמיועד לעובדי הרכבת הקלה ובו המאבטחים עוברים אימונים בתוך מבנה אוטובוס שמדמה את הרכבת ומתמודדים עם תקיפות כאשר יש חפים משפע בסמיכות מקום בדומה למה שעוברים מאבטחי קרנות ברכבת ישראל. מעבר לכך עליהם לעבור אימונים טקטיים שבהם מזהים איומים ולומדים איך להתמודד עימם כאשר יש סביבה מרחבית גדולה יותר ויש חשש לפגיעה בחפים מפשע שעוברים בקרבת מקום. הוראות הפתיחה באש ושימוש גז מדמיע עוברות למאבטחים שמצידם מקווים לא לעשות שימוש בשניהם.

 

עבודות אבטחה בנתב"ג (נמל תעופה בן גוריון)

עבודת אבטחה במעטפת החיצונית של נתב"ג בחלקה נראית בעין אך בחלקה נסתרת ולא מודעת. תכנית הביטחון של שדות תעופה שונה מזו של תחנות רכבת ואוטובוס בגלל משמעות האיומים שמתחילים על הקרקע ונגמרים באוויר. בסביבת נמל תעופה נתב"ג יש גדר מערכת רחבת ידיים. מעין מעטפת חיצונית שמקדימה את הבניינים והמטוסים עצמם. המשמעות של מעטפת חיצונית היא למנוע את האיום מלהתקרב למקום בו כבר יש משמעות גדולה יותר לכל פגיעה וזהו חלומם של כל אויבי ישראל. עבודת אבטחה היקפית בנתב"ג כוללת נסיעות סביב גדר המערכת וקפיצות בכל היום להתרעות שונות ובחינה שכל הגדרות שלמים ומגנים ושאין חדירה של איומים למרחב המוגן של שדה התעופה. בשדה התעופה באילת לדוגמה יש מעטפת שממש נראית לעין וניתן לראות את צוותי הסיור בוחנים את המעטפת אחת למספר שעות.

עבודת אבטחה במעטפת הפנימית של נתב"ג אנו פוגשים במעבר בין המעטפת החיצונית והפנימים בשערי שדה התעופה. כפי שניתן להבין, לא אפשרי לבדוק כל נכנס בשערי שדה התעופה ולמרות זאת במעטפת הפנימית מחפשים סימנים מחשידים ומאתגרים איומים עוד קודם להגעתם למרכז החיים בטרמינלים השונים ובשה התעופה עצמו. כדי לעשות זאת עוברים המאבטחים קורסים מיוחדים לזיהוי תווים פנים וסימנים מחשידים כדוגמת לחץ, זיעה וכל מיני סימנים נוספים. רק לאחרונה אירעה מקרה בו משאית התפרצה לתוך המעטפת הפנימית וכעצרו אותה התברר שהיא הייתה גנובה והגנב שבה הגיע למקום בטעות ונלחץ – המרחב בין המעטפת לאזור הפעילות אפשר לכוחות האבטחה של נתב"ג לנטרל את האיום בבטחה.

עבודת אבטחה בשערי הכניסות לטרמינלים 1,3 בנתב"ג כבר מחייבת באינטראקציה אנושית בה במידה ויש אדם שלא זוהה במעטפת הפנימית והחיצונית ניתן יהיה לזהותו בשיחה פנים אל פנים מחוץ לשערי מתחם הנוסעים. ולכן, פעמים רבות נגיע לטרמינל לאסוף קרוב משפחה או לנסוע בעצמנו ונתושאל אל ידי מאבטח נחמד לאן פנינו מועדות וזאת כדי שיוכל לשמוע את קולנו ולבחון האם אנו נראים לו כחשודים. מעבר לכך על המאבטח להשרות תחושת ביטחון על הנוסעים שצריכים להרגיש בטוחים כאשר הם עולים על מטוס שחבלה בו תגרום למוות בטוח לנוסעים רבים ולכן עבודתו של המאבטח בכניסה חשובה מאוד.

עבודת אבטחה סמויה בטרמינלים בנתב"ג כבר שונה לגמרי מכל העבודות האחרות. כאן על המאבטחים לשאת נשק חם ולהתהלך בין הקהל בלבוש אזרחי ולתור אחר איומים. גם כאשר מתגלה איום שהצליח לעבור את כל מרחב האבטחה עליהם להתמודד עמו בצורה מכובדת ושקטה מבלי לגרום למהומה בקהל הנוסעים וזאת כדי לשמור על תחושת ביטחון ולמנוע גרימת נזק תדמיתי קשה במיוחד לישראל. עובדי האבטחה הסמויים עוברים קורסים מיוחדים ומטיילים כאחד האדם בכל רחבי הטרמינל מבלי שיתאפשר לזהותם וזוהי בדיוק עבודתם לשמור על הביטחון מבלי שיוכלו לדעת שהם בוחנים אפשרויות שיש סיכון כלשהו בסביבה.

עבודת אבטחה בעמדות שיקוף בנתב"ג מתאפשרות לכל אחד וללא הקשר לשירות צבאי בהכרח. יחידת השיקוף של נתב"ג אינה נושאת נשק ועליה משגיחים מאבטחים סמויים מהצד. תפקידם להעביר את כל תכולת המזוודות של המבקרים במסלול שיקוף ולתשאל את הנוסעים בשאלות כדי לזהות האם ייתכן והאדם שעומד מולם נושא במטען או במפגע ללא ידיעתו. לכן נתושאל האם אנו ארזנו את המזוודה לבד? האם ייתכן שמישהו יכל לגעת לנו בדברים? וכן הלאה.. במידה ויש ספק ולו הקטן ביותר מאבטחי יחידת השיקוף יפרקו את המזוודה כדי לוודא שאכן הכל בסדר.

יחידת השיקוף של שדה התעופה אמנם נמצאת בתחתית רמות האבטחה בפועל אך יש לה את המשמעות הגדולה ביותר על ביטחונם של הנוסעים. כל המעטפת האבטחתית נועדה לזהות איומים אנושיים אך לא איומים דוממים שלא מדעת ואילו יחידת הבידוק בנתב"ג אחראית לזהות גם איומים מורכבים יותר שהוחדרו למרחב הבטוח ואסורים לעלייה למטוס. רמת האבטחה בנתב"ג גבוהה מאוד וזאת כדי למנוע פגיעה במטוסים על הקרקע או כאשר הם באוויר ולכן מעבר לתפקידם המוזכרים באתר זה יש עוד מגוון רחב של תפקידים ופעולות שאינם מוזכרות ונעשות בנחיתת מטוס ולפני המראתו.

כדי לעבוד בנתב"ג יש לעבור בידוקים שונים וזאת מאחר וזהו מתקן רגיש מאוד ועוברים בו עשרות מליונים של אנשים שצריכים להגיע ליעדם בביטחון. מעבר לכך, אלו שבוחרים לעבוד באבטחה של נתב"ג נדרשים לעבור קורס ייחודי שמיועד אך ורק למאבטחים בנתב"ג כאשר כל קורס שונה מהאחר וגם השכר יהיה אחר בהתאם לרמת הסיכון ולקושי מעבר קורס ועבודה בפועל.

 

עבודות אבטחה בתחנות מרכזיות (33-40 ש"ח לשעה)

עבודת אבטחה גלויה בתחנה מרכזית בעיר מגוריכם נראית בשערי התחנה. ניתן לראות את המאבטחים שעומדים בכניסה לתחנה המרכזית ומוודאים שאין איומים שנכנסים למרחב המוגן של התחנה המרכזית. בכל תחנה מרכזית אופי העבודה שונה וזאת כמובן בהתאם לרמת האיום שמורגשת בסביבה. ולכן עבודה באבטחה בתחנה המרכזית בירושלים תהיה שונה מזו של התחנה המרכזית בקריית שמונה. ולמרות זאת יש עדכוני אבטחה שמתקבלים ועל פיהם עובדים מאבטחי התחנה המרכזית הגלויים. יש שלשה מודים של עבודה:

  1. עמידה ובידוק ביטחוני של הנכנסים ושל החפצים ברשותם.
  2. עמידה ובידוק ושיקוף ביטחוני של הנכנסים ושל כל החפצים שברשותם.
  3. עמידה בצד ובחינה של הנכנסים ותשאול אלו המעוררים סימני שאלה.

עבודה זו יכולה להיות ביום אחד קשה ומעייפת וביום אחר נוחה ונעימה. כאשר יש איום ממשי על התחנה המרכזית כפי שקורה פעמים רבות בתחנה המרכזית בירושלים רמת האבטחה עולה וכולם מתחילים לעבוד קשה אך ברוב הזמן יהיה רמת כוננות רגילה שמאפשרת זיהוי איומים במגוון דרכים מבלי שמאבטחים ידרשו לעבוד קשה מידי. כאשר יש צורך בבידוק ביטחוני ויש תור בכניסה לתחנה המרכזית יש צורך במאבטחים נוספים שיעמדו מחוץ לתחנה עצמה ויבטחו גם את העומדים בתור. על המאבטחים לדעת איך להתמודד עם איום כדוגמת מחבל שהחליט להתחיל לדקור באמצע התור כאשר הוא מוקף באנשים וכן הלאה..

עבודת אבטחה סמויה בתחנה מרכזית בעיר מגוריכם אחראית לזהות איומים שחדרו לתחנה המרכזית. אחד מהנושאים המורכבים ביותר הוא האם מעכבים את הנכנסים בשערי המרכזית וגורמים להם לפספס את האוטובוס? האם אין סיכון זהה כאשר יש תור בחוץ שמאפשר למפגע מרחב תמרון רחב לבצע את זממנו? מסיבות אלו מקלים על הכניסה למרחבי התחנות המרכזיות אך כדי להגן בצורה האופטימלית על הנוסעים מבצעים פעולות נוספות שבחלקם לא ניכרות לעין.

מאבטחים סמויים שעובדים בתחנות המרכזיות חייבים להיות אלו שמעניקים מענה מהיר ומיידי לאיומים שמתגלים בתחנה. לעתים הם יזהו חפץ חשוד ברציפים פעמים אחרות יזהו אדם שנכנס מכניסה אחורית ונראה חשוד ועליהם לקחת אותו הצידה ולברר את העניין בצורה הרגישה והמכובדת ביותר שניתן וזאת מבלי לעורר מהומה. לרוב כדי לעבוד כמאבטח סמוי עליכם לעבור קורס נוסף לזיהוי איומים אך לאחר מכן יש עלייה במשכורת ותנאי העבודה נוחים יותר.

תנאי הקבלה לעבודה באבטחת תחבורה ציבורית ולתחנות מרכזיות בפרט אינו קשה מידי, רובאי 03 ומעלה יספיק ומעבר קורס לא ארוך במיוחד עליו משלמים לכם כסף. העבודה בתחנה מרכזית מאפשרת גמישות במשמרות וזאת מאחר ורוב התחנות המרכזיות פתוחות משעות מוקדמות של הבוקר ועד חצות הלילה ובהחלט יש שפע של אפשרויות לתיאום משמרות שנוחות ומסתדרות עם לימודים ואו עיסוקים אחרים.

עולם הביטחון- חברת אבטחה

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אתכם
מצלמות אבטחה
מצלמות אבטחה

מצלמות אבטחה למה צריך מצלמות אבטחה? כיום מרבית המקומות מאובטחים בדרך זו או אחרת. במרבית המקומות בהם נדרשת אבטחה נדרשת גם רשת של מצלמות אבטחה

Read More »
מכשיר הקלתה
מכשיר הקלתה

מכשיר הקלתה *מכשיר מסוג חיבור USB יכול להיות מותקן בדיסק און קיא, מטענים, כבלים למחשב וכל מוצר שכולל את חיבור הUSB.* הקלטה וצילום הם כלי

Read More »
גז פלפל
גז פלפל

גז פלפל רבים נושאים איתם מיכל גז מדמיע לצורך הגנה עצמית. מבחינה טכנית, הגז יכול להגיע בין אם במכלים בגדלים שונים וצורות שונות ולעתים בצורת

Read More »
מצלמות אבטחה נסתרות לבית
מצלמה נסתרת לבית

מצלמות אבטחה נסתרות לבית מחפשים מצלמה נסתרת לבית? מרגישים לא בטוחים ורוצים לדעת שהכל תקין בבית בזמן שאתה בחוץ? אוקיי, דבר ראשון הגעתם למקום הנכון…

Read More »
מצלמה נסתרת לרכב
מצלמה נסתרת לרכב

מצלמה נסתרת לרכב מצלמה נסתרת לרכב: מה שחשוב לדעת לפני רכישת מצלמה נסתרת לרכב‬ רבים מכירים את ההרגשה הלא נעימה כאשר אנו חוזרים לרכב שלנו

Read More »
אבטחת תחבורה ציבורית
אבטחה בתחבורה ציבורית

אבטחת תחבורה ציבורית אבטחת תחבורה ציבורית – היכן יש אבטחה תחבורה ציבורית?, איפה מרוויחים הכי הרבה כסף? האם קשה יותר לעבוד באבטחת תחבורה ציבורית? רבים

Read More »